SM guld till Tinne !


Tinne Vilhelmson-Silfvén tog ett solklart guld i  dressyrens SM som avgjordes i Helsingborg i helgen. Guldet var Tinnes tredje raka och femte totalt, men det första med Don Auriello. Silvret gick till Rose Mathisen och bronset till unga stjärnskottet Sofi Lexner, 25.

RESULTAT :

På SM-pallen:
Guld: Tinne Vilhelmson, Don Auriello, 76,183%
Silver: Rose Mathisen, Bocelli 1044, 70,959%
Brons: Sofie Lexner, Charming Boy 26, 69,383

 


 

Tinne Vilhelmson-Silfvén och Don Auriello glänste mest under SM-.finalen i Helsingborg.

Tinnes kür till tonerna av Chess gav rysningar av välbehag.

- Han är så fantastisk och förvånar mig hela tiden. Han bara vill göra rätt, som hon om Don Auriello, kallad Anton.
Det här var Tinnes tredje raka guld och hennes femte totalt.
Förbundskapten Bo Jenå följde finalen och var stolt.

- Tänk att ha 18 ryttare av så här hög klass i en SM-final. Det tackar jag för. Svensk dressyr har medvind.

Tinne satte personligt rekord i küren.
- Jag har aldrig haft så här höga betyg med någon häst tidigare.

Anton jobbar hårt på att putta ut Tinnes Favourit som favorit.

Men Favourit är igång och åker med till Florida i januari för att samla världscuppoäng.

Rose Mathisen var strålande lycklig över sitt silver.

- Jag kom hit för att jaga ett silver. Tinne går inte att slå. Jag har ju sett Anton nu under hösten, menade norskfödda Rose.

-  Jag är född på en ö utanför Bergen, men när jag kom till fastlandet blev det häst för hela slanten, berättade hon.

Nu har hon bott 30 år i Sverige och bidrog i högsta grad till att Sverige kvalade till OS via EM i Rotterdam.

Största utropstecknet var ändå 25-åriga Sofie Lexner och Charming Boy 26.

-  I mars fick jag låna honom av Ulla (Håkanson). Jag är en sån tävlingsmänniska så nog drömde jag före SM om en medalj, sa hon och fyrade av ett jätteleende.

Hon debuterade i både riktig Grand Prix och kür.

- Att rida Grand Prix kür är det roligaste jag gjort.

Trött men glad var Gunilla Gustavsson, tävlingsledare, som kände sig helt nöjd med det fantastiska startfältet.

- Härligt att få vara arrangör när det går så här bra, sa hon.

 


Källa : ridsport.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0