Det svenska guldet blev till sand

Nu är jag lite efter med att säga det här men, gud vad tråkigt att Roffe inte kunde starta.. Inget OS utan Roffe :/ Det gick inte så jättebra för Jens och Henrik heller, tyvärr.
Det här har inte varit de svenska hoppryttarnas OS. I den individuella finalen ville det sig inte alls - Rolf-Göran Bengtssons Casall var ofräsch och kunde inte starta, och Henrik von Eckermann och Jens Fredricson klarade sig inte vidare till andra omgången.
  
För Henriks del började den inledande finalrundan väldigt bra. Men på vattnet hoppade Allerdings av ett galoppsprång för tidigt.
- Han hade inte riktigt plats med sista galoppsprånget. Jag skulle ha hållit ihop honom lite mer, men släppte tyglarna i stället. Då blev det ett missförstånd och han hoppade av. 
Fram till vattnet hoppade Allerdings bättre än någonsin, men av misstag blir han alltid spänd.
- Det blev lite hejvilt efteråt, säger Henrik, vilket förklarar rivning nummer två.
Åtta fel blev det alltså, vilket placerar honom på den retliga 23:e-platsen. Det var 22 ryttare som gick vidare till omgång 2...
  
Hittade inte hindret
Även Jens Fredricson är besviken när han kommer ut från sin niofelsrunda.
- Men jag är mer besviken med resultatet än med rundan och hästen. Jag hade så gärna velat vara med till final. Med fyra fel hade jag varit nöjd, två ner är för mycket, säger han.
Som ni kanske såg på tv vinglade Lunatic till inför hindret efter vattnet, och rev därmed den stora oxern.
- Det var väldigt långt efter vattnet, i vanliga fall brukar det komma ett hinder ganska snabbt inpå. Han letade efter hindret, "var är det någonstans?", och det var därför vinglet kom, berättar Jens.
I början av banan red han lite långsamt, men det var meningen.
- Jag gör så eftersom jag vet att Lunatic lätt blir het. Banorna här, med många "turn-backs", har passat mig bra. För då har jag kunnat få lite hejd på min heta häst! Han är nästan för pigg nu, på veterinärbesiktningen bet han mig två gånger och försökte sedan springa ifrån mig.
Källa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0