Patrik Kittel: "Skandaler säljer tidningar"

I den här texten får i veta lite om ritten, vad Patrick kände + att dom kaske ska sälja Scandic och om bilderna som har skaat lite trubbel!


  
Patrik Kittel på Scandic fick till en riktigt fin ritt i den avslutande OS-küren. Även om man enligt Patrik "straffas" lite av domarna för att ha ett tidigt startnummer.
   
- Det är svårt att starta i början, jag hade säkert kunnat ha ett par procent mer med en senare start. Man jobbar sig liksom upp poängmässigt genom tävlingens gång. Många hävdar att det inte är så, men det är min erfarenhet. Och mig sporrar det bara, säger han.

Samtidigt är Patrik väldigt nöjd med både hästen och ritten. 
- I dag mår jag bättre i halsen även om jag blir lite mer andfådd än vanligt. Det var mycket uttryck i min häst i dag och formen var fin. Jag är jättenöjd med hur han har varit under hela OS, även om det blev lite stolpe ut. Tyvärr hade jag en miss i bytena i varje i dag, det kostade nog 80-strecket, menar han.
Efter att ha haft missar i bytena i flera klasser ska Patrik nu hem och analysera vad det kan bero på. 
- Jag får väl rida utan stigbyglar till nästa OS, så att jag sitter stadigare och mer still, skrattar han.
  
Scandic säljs eventuellt
För till Rio tänker Patrik definitivt ta sig, kanske på framtidshästen Donna Unique, kanske på Scandic.
- Vem vet, Salinero går ju OS nu som 18-åring, Scandic är 17 i Rio. Det har spekulerats mycket i om han ska säljas, men inget är bestämt ännu. Jag äger en tredjedel av hästen och vi ägare ska sätta oss ner efter OS och diskutera. Vi lever ju alla på det här och måste kunna tjäna lite pengar på det också...
För Patriks del beskriver han sig i första hand som hästutbildare, och där ingår det att sälja hästar ibland.
- Det här, att få komma till OS och tävla, är bara godisbiten eller desserten i jobbet. Men visst vill jag till Rio, några OS till ska jag allt göra innan jag blir gammal och gråhårig. Det är ju det härliga med den här sporten, att man kan hålla på länge!
  
Kan bli rättsligt efterspel
När det gäller framridningsbilderna på Scandic i väldigt djup form, som har vållat så mycket debatt på nätet, utesluter inte Patrik att det kan bli rättsliga efterföljder.
- De kan ju inte hålla på och trycka på mig alltför länge. Å andra sidan har vi pressfrihet och människor har rätt till sin åsikt. Men jag tycker det är synd att folk tar bilder helt ur sitt sammanhang, i stället för att komma fram och diskutera med mig efteråt. Men de säljer ju inte lika många tidningar då, vilket skandaler gör. Jag brukar uppmana folk att komma och titta när jag rider i stället för att döma mig utifrån sensationsbilder, säger han. 
Patrik menar att uppståndelsen inte tog bort hans fokus från tävlandet. Däremot tog det bort lite av det positiva med OS. 
Nu väntar i alla fall ett par härliga semesterdagar i Dubai för Patrik och hustrun Lyndal Oatley. Och Scandic ska få lite ledigt i hagen.
- Varken datorer eller hästar får följa med till Dubai, det ska bli jätteskönt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0