Henrik von Eckermann skrällde i Världscupen


Jag tror inte att det var bara jag som tyckte att det gick riktigt bra för Henke i världscupen i helgen ? Han skulle ju inte starta tävlingen men det kan ni läsa i texten ! :)


Henrik von Eckermann skrällde ordentligt när han efter två felfria ritter slutade på femte plats i Rolex FEI World CupTM Jumping i Leipzig. Angelica Augustsson blev tolva och Rolf-Göran Bengtsson fjortonde, efter ett förargligt tidsfel i grundomgången.

 

Henrik von Eckermann gick Världscupbanan av eget intresse, klädd i jeans, eftersom han inte var med i startlistan.
- Jag kvalade inte i fredags så det var inte aktuellt först men när vi gått banan och kom ut såg jag att någon var struken, berättar Henrik.
- Ludger stod bredvid och sa åt mig att byta om och ta ut hästen medan han sprang till sekreteriatet och kollade om jag kunde starta.

Det var bara ett par minuter tills första start och Henrik fick startnummer femton.
- Allt var ihoppackat så jag fick leta på grejorna och sedan gick det fort men jag hann inte tänka så mycket, det var bara att rida.

Leipzig var ekipagets tredje tävling tillsammans. De startade i Verona i höstas, där Världscupklassen avbröts, och sedan blev Allerdings skadad. Inget allvarligt men ett sår behövde sys och det blev ingen start varken i Stuttgart eller Globen innan jul. Förra helgen i Basel blev det några nedslag.
- Idag hoppade han strålande, både i grundomgången och i omhoppningen, säger Henrik.

Dagens femteplats gav Henrik hans första Världscuppoäng. Nästa helg rider han Bordeaux och sedan kommer han till Göteborg. Till Bordeaux tar han med Allerdings, övriga hästar är inte bestämda än.

Angelica Augustsson var felfri i grundomgången men i omhoppningen blev det ett tidigt stopp med heta stoet Mic Mac du Tillard och sedan även en rivning och tidsfel.

Rolf-Göran Bengtsson på Ninja La Silla red som alltid prydligt och noggrant i grundomgången, lite för noggrant. I svängen mot sista hindret tog Rolf-Göran tillbaka lite extra för att säkra upp. Ninja klarade hindret men det kostade ett tidsfel och det blev ingen omhoppning för ekipaget. Rolf-Göran fick tre nya världscuppoäng och leder fortfarande ohotad i sammandraget.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0