Vad är viktigast när man rider kür – teknik eller känsla?

Den här frågan tycker jag är intressant, om man sitter i scandinavium så känns det som att vissa får inte så bra % men visar en bra känsla, vad är då viktigast? Läs hela texten om ni har tid!
Hej Bo! 

Ovanlig fråga kanske, men jag undrar över det här med kür. Jag ska skriva ett projektarbete där frågan är: vad är viktigast vid bedömning av kür – det tekniska utförandet i takt med musiken eller känslan som ryttare och häst förmedlar tillsammans till publiken? Alltså om man ser det som en dansare som utför sin dans tekniskt utmärkt eller som förmedlar känslor som ger publiken gåshud?

Om man nu anser att det är tekniken som är viktigast, varför har man ens bedömningssporter om det inte är publiken som ska bli tillfredsställd? För någon månad sedan såg jag Andreas Helgestrand på Blue Hors Matiné rida ett kürprogram från Aachen 2006. Jag blev mycket tagen när jag såg honom rida sin häst, han förmedlade en sådan känsla till publiken. Det var till och med så att kommentatorerna sa ”vilken ära det är att få ha sett denna kür!”.

Jag var nästan helt säker på att han skulle vinna men han kom trea tror jag, och vinnaren – Anky van Grunsven – hade inte alls samma känsla i sin ridning. Underbart utfört av båda två, men dansken hade definitivt mer känsla och djup i sitt framförande. Det var just därför som jag ville ta reda på mer! :) 

MVH Madde

Bo Jenås svar:

Hej!

Jag skulle vilja säga att det är båda delarna som avgör vilken poäng ett ekipage får för sin kür. Ett kürprogram ska vara uppbyggt så att det berättar en story. Med en inledning, höjdpunkter i mitten på programmet och en tydlig avslutning. Vilka rörelser som ska vara med får ju avvägas mot vad ryttaren och hästen är kapabla till att genomföra.

Om hästen är stor och pampig väljer man musik som passar en sådan häst. Höjdpunkterna i ett kürprogram ska ske på väl valda platser framför domarna. En korrekt riden kür, där hästen och ryttaren blir ett och där musiken och rörelserna stämmer överens är också den som förmedlar rätt känsla. Ryttaren ska arbeta med hästen och i harmoni med musiken, om de svårare rörelserna utförs rätt tillsammans med att ritten är elegant - då kan man belönas med riktigt höga poäng. Det är alltså helheten som bedöms.

Ett ekipage som utför alla tekniska svårigheter korrekt, men som inte kan berätta storyn eller som inte är i harmoni med hästen, får ju inte lika bra betalt. Precis som att ett ekipage som gör missar i de tekniska svårigheterna får avdrag för det.
Mvh Bo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0