Adelinde och Parzival till Stockholm

Den här texten tyckte jag var intressant, inte just bara för att dem är ett väldigt fint ekipage utan att men fick veta lite hur Adelinde har ridit honom, läs!

Världens näst bästa dressyrryttare kommer till Stockholm International Horse Show. Adelinde Cornelissen är dubbel OS-medaljör och regerande världscupsegrare, men frågan är om inte Ericsson Globe smäller högst för den holländska ryttaren – för här har hon blivit dubbeletta tre år i rad.

– Jag älskar Stockholm, det är därför jag kommer tillbaka. Det är inte nära, det tar mig två dagar att köra, men jag älskar att rida för den svenska publiken. De är sååå entusiastiska, säger Adelinde Cornelissen från Holland.
Hon tar med sig 15-årige Parzival, den vackra men mycket speciella fuxen. Enligt Adelinde är åldern inget hinder.
– Han blir bättre för varje dag. Det är helt otroligt hur han fortsätter utvecklas. Om han fortsätter må bra kan det bli OS i Rio, man vet aldrig.

Adelinde – engelskläraren som blev världsetta
Det var aldrig självklart att det skulle bli en ridkarriär för Adelinde Cornelissen. Hon red som liten, men pluggade sedan engelska och blev lärare. Hon red och tävlade bara på fritiden. År 2008 ringde landslagskaptenen i dressyr.

– Jag älskade att vara lärare, men när de ringde var jag tvungen att välja…
Fortfarande hälsar hon på sina gamla elever ibland. 
I dag har hon en gård med anställda, och förutom världskända fuxen Parzival har hon flera lovande hästar i stallet.

Parzival – en småtokig atlet

Parzival är en känslig häst och det tog flera år innan Adelinde Cornelissen kunde rida in på dressyrbanan utan problem. Från början fick hon hästen för att ha honom till försäljning åt den förra ägaren. Då var Parzival fem år.

– Då kunde man inte sitta på honom om man inte var snabb nog. Han kastade sig och var rädd för allt. 
Ingen ville köpa hästen, så Adelinde Cornelissen fortsatte att träna honom åt ägaren. Så småningom fattade hon tycke för den höga fuxen.
– Han har så mycket talang och kraft. Han är en verklig atlet. 
Hon köpte hästen tillsammans med sin pappa i stället för att sälja den vidare. Sponsorn Jerich äger en liten del. Och resten är historia.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0