Hästen Madicken svårt skuren i sin egen hage

Usch vad hemskt, man vågar ju knappt ha hästarna ute längre..

Hästen Madicken i Billesholm. Foto: Privat

Foto bild: privat.

Det var Therese Olofssons stallkompis som slog larm: Hästen Madicken var knivskuren längs hela halsen.

Mitt på dagen - i sin egen hage.

- Det är så otäckt, tanken att någon kan göra så, säger Therese, 21.

- Vid halv fem fick jag ett sms: "Har du sett såret på Madickens hals?". Jag trodde hon hade fastnat i något ute i hagen så jag tänkte bara att det är sådant som händer. Men när jag såg såret förstod jag. Två långa, fina snitt. Tänk dig att man drar med ett rakblad, eller en jättevass kniv, säger Therese Olofsson.

Har haft hästen i fyra år

Hon har haft den 13-åriga hästen, ett svenskt halvblod, i fyra år, och under den tiden har de blivit vänner.

Men den här gången var Madickens sällskapliga sida till nackdel för henne. Gärningsmannen skar henne i hagen, och Therese tror att Madicken mycket väl kan ha gått fram till en främling.

Knivskärningen har skrämt upp den tidigare så trygga hästen.

- Nu när jag går ut i hagen står hon stilla, eller vänder sig om och går. Bara om jag ropar så att hon hör min röst kommer hon. Hon har blivit skygg.

Therese har polisanmält knivskärningen av Freja.

- Poliserna var väldigt rara. Men de har inte gjort något mer än att ta upp anmälan och säga åt mig att spara bilderna på såret, ifall de hittar den som gjorde det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0