Hur få äldre häst mer lösgjord?

Här får ni ett väldans bra svar!
Hej! Jag har fått en äldre välutbildad dressyrherre i stallet. Vi gör allt inklusive skolor och seriebyten. Mitt problem är att han är väldigt stel och styv i sin kropp och föredrar att hålla huvudet högt. Att rida honom är inget problem när han väl är lösgjord men vägen dit är lång. Har du några tips på hur jag rider fram på ett effektivt sätt? Förslagen jag får är många: håll i o kicka igång bak funkar bättre än att trava på långa tyglar för då blir herrn en sömngångare. Men vilket är rätt? Något råd?

Nina Bengtssons svar:

Roligt för dig med en utbildad gentleman att jobba med. Det bästa sättet att få honom att fungera länge är att hålla hästen mjuk och smidig. Det är ju likadant med oss människor har jag märkt med åren ;)

Din ridning ska vara hästens kombinerade stretching- massage och yoga pass.

Det är viktigt att du får hästen elastisk mellan hjälperna, så trava fram på långtygel faller bort. Självklart ska du skritta fram ordentligt för att låta kroppen komma igång. Sen tycker jag att du ska skritta en stund på tygeln och träna honom på att vara låg, kort och rund i halsen. Om han inte är van att släppa igenom på det sättet kommer du behöva lära honom. Att slappna av och bli fullständigt loss i halsen vilket leder till eftergift i hela kroppen kan vara svårt för en häst som är van att " hålla emot". Du kan behöva böja igenom en del. Rid gärna lite sluta på en volt med rund och

mjuk hals. Det är utmärkt gymnastik för en stel häst. Allt jobb jag nämnt ovan kan sen även göras i trav och galopp. Hästen ska bära sig själv i vilken form du vill och du ska kunna böja halsen utåt och inåt när du vill i alla gångarter. Han ska träna på att hålla balansen i ryggen (och med sina bukmuskler) och inte i halsen.
Under allt detta arbete är det viktigt att hästen är framför din skänkel. Om han blir seg för skänkeln kan du behöva kicka till och sen vara extremt lätt med skänkeln så han förstår att ha respekt för ditt ben och gå av sig själv.
Vi pratar ibland om att vissa övningar hjälper till att lösgöra hästen och det stämmer, dock kan vi göra alla övningar i världen om inte våra hjälper går igenom på rätt sätt blir det inte bra.
Lycka till! Nina 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0