HÄSTÅRET 2013

Jag följer strömmen med att skriva en liten årssummering på 2013 som har varit en liten bergodalbana kan man säga. Början av året var helt underbart alltså, allt flöt på så galet bra med Dusty och Dusty var finare än någonsin! Sen efter sommaren har det gått nedför med skador som har tatt mycket på en.. Men vi avslutar det här året med att Dusty är på bättringsvägen och det är vi så fruktansvärt glada över ♥
Januari 
Året började med ett härligt ridpass på Dusty på ridbanan och dagen efter åkte vi till Husaby för att titta till hennes rygg eftersom hon var lite stel och det fixade vi till med vetekudde och Back on Track som har hjälp oss otroligt mycket, Dusty har varit finare än någonsin och såå rörlig och fin i ryggen, tips!  Annars började jag sätta igång Dusty efter hennes lilla vintervila som hon hade!
Februari
I Februari tränade vi för Charles Jonsson som gav oss mycket tips och inspiration! Hon var såå fin dom här passen och vi fick en riktig skjuts! Vi fick även väldigt bra koll på skänkelvikningarna som vi hade tränat på mycket! Vi var även tillbaka till husaby på återkoll där vi blev överösta med beröm, hon var kanonfin i ryggen, såå kul!! 

Mars
Den här månaden tränade vi på som bare den i både dressyr och hoppning/markarbete och hon var såå fin! Dessutom tävlade jag min kompis häst, LB:1 och LA:1 red vi och vi belönades med en andra plats i LB:1 på 66 % samt 62 % i LA:1. 

 
April
 April månad var ungefär likadan som mars, vi tränade på och red första tävlingen på året! Vi red två LB:1or med bedömning dressyrryttartest och vanlig bedömning. Vi belönades med 68 % i ryttartestet och 64 % i LB:n och Vinst! Det var nu man började se vad arbetet lönade sig i Dusty, hon ändrade sig mycket i kroppen och byggde på sig mycket muskler! 
Maj
Maj var en väldigt rolig månad med mycket tävlingar, vi red en av våra bästa tävlingar redan den 1:a Maj där vi red LB:1 och LA:1 med en av våra bästa ritter, Vi red på 69.65 %i LB:n och Vinst, i LA:n red vi på 67.76 % och första utanför placering, hon var så fruktansvärt fin här alltså! Jag började även hitta knapparna hur jag skulle göra för att hon inte skulle bli så spänd på tävling. En hopptävling reds också i samband med DIV 2 hopplaget, vi red LD och LD+5. Vi nollade LD:n med en lite krokig ritt och i lagklassen fick vi ett stopp på ett läskigt hinder tyckte Dusty, ritten var jämn och fin! Dessutom var det stilbedömning och vi fick 65 p och bäst på hela dagen, såå kul! Jag hoppade även in i DIV 3 laget i dressyr på hemmaplan där jag red goa Lago! Dustys födelsedag firades också! Dessutom så red vi en LA:1 i kumla, dock på en överladdad och busig Dusty men vi belönades med 64 %!

Juni
I Juni tränade vi och tävlade på, vi var med på ett meeting där vi kom 2:a i totalen! Andra dagen på meetinget var Dusty helt fantastisk att rida, vi red LB:0, LB:1 och LA:1 och red ihop 67,5 %, 72,5 % och 63,7 %. I LB:1an blev det vinst! Vi red även en av våra bästa träningar för Helene i ca 30 graders värme, nu var hon verkligen finare än någonsin! Jag blev dessutom överöst med härliga ridpass av Dusty!
Juli
I Juli var det inga tävlingar, då hade vi båda lite semester. Jag och min familj åkte till västkusten i två veckor så då fick Dusty också ha lite sommarlov blandat med vila och promenader.
 
Augusti och September
Det var när vi kom hem från västkusten och jag skulle sätta igång henne som Dusty kändes mindre bra, så vi bokade tid i husaby för en koll! Det visade sig ju då vara en kotledsinflammation så det blev promenader i 4 veckor men när vi åkte tillbaka för återkoll var hon frisk och jag skulle börja sätta igång henne igen, äntligen!!
Oktober
Det här är den värsta månaden rent utsagt, jag hann rida tre dagar, jag var totalt överlycklig över att få sitta på Dustys rygg igen men då händer det som inte får hända, Dusty och hennes hagkompis skadar sig i hagen så Dusty har ett öppet sår in i kotleden, ledkapseln var punkterad.. Dusty blev opererad på strömsholm och har stått på box i ca 3 veckor, hon skötte sig oootroligt bra trots omständigheterna! Vi flyttade även till ett nytt stall, såå mysigt!! 
 
November
I november har vi promenerat varje dag och gosat en hel del, bara mys! Vi var även iväg till ATG och kollade till henne! 
December
Ja, sista månaden på året! Den har varit ungefär likadan som november med promenader. Vi åkte till ATG ännu en gång och fick positiva besked, vilken lättnad det var alltså, så glada vi blev så vi håller verkligen alla tummar att det blri bättre och bättre!! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0