Bragd-Lisen: ”Jag tog mantag på framridningen”

Vilken kämpe hon är!

Lisen intervjuas efter sin ritt.
    
Bara tolv ryttare var helt felfria efter söndagens första nationshoppningsomgång, och två av dem var svenska. Men trots Henrik von Eckermanns och Rolf-Göran Bengtssons toppenrundor var Lisen Bratt Fredricson Sveriges stora hjälte. I går kunde hon inte gå, i dag tog hon sig runt banan med bara fyra fel!
  
- Jag tog mantag på vartenda hinder på framridningen. Jag satt verkligen som en kärring, säger en leende Lisen efteråt.
I går kraschade hon alltså rejält i en trippelbarr och slog sig gul och blå.
- Det är en nerv som har kommit i kläm när benet har svullnat upp. Jag har inte ont när jag står still så här, men det hugger till som en kniv med jämna mellanrum, säger hon.
Lisen berättar också att de hade en plan B inför dagens runda. Gjorde det alltför ont skulle hon bara rida igenom startlinjen och sedan utgå, för att ändå ha rätt att starta på måndagen.
- Men det gick bra, man får ett adrenalinpåslag när man är där inne. Fast jag visste faktiskt inte om jag skulle klara av att hoppa sista hindret...
  
Inget morfin
Lisen äter så mycket smärtstillande hon får, inom anti-dopningsreglerna. Däremot kan hon inte få exempelvis morfin.
- De försökte ge mig det i går på sjukhuset men då skrek jag nej, nej, nej!
Hon red en normallång framridning i dag, men det var inte allt som fungerade att göra. Till exempel har hon inte styrka nog i benet att rida en skänkelvikning. Tur då att Peder är med, som kunde trimma och hoppa Matrix lite i morse.
- Han red nog ganska mycket. Det är bra att ha med sig sin egen beridare, skrattar Lisen.
Man kan tänka sig att det var skräckfyllt för familjen och barnen där hemma, som fick se mamma störta i marken på tv i går.
- Jag har undvikit att prata med dem alls, Peder har fått göra det. Men jag hälsade till barnen i tv i dag, hoppas att de hörde!
  
Glad och stolt make
Peder Fredricson sprang vi på direkt efter Lisens ritt.
- Fan vad tuff hon är, vilken brud!, utbrast han då.
Han berättar att Lisen inte kunde gå efter vurpan i går, hon fick åka rullstol. 
- I går tänkte jag att det finns ingen möjlighet att hon kan hoppa. Jag är jäkligt glad och stolt!
Den enda rivningen förklarar Peder med att Lisen kom in lite för kort i trekombinationen, hon hade inte riktigt kraften som krävdes för att hålla om.
- Men Matrix hjälpte till och tog henne ut ur kombinationen. Hästen är lika tuff som Lisen!, berömmer han. 
   
Propsade på att rida
Även förbundskapten Sylve Söderstrand vill lyfta fram Lisens enorma prestation.
- I går kväll sa SOK:s doktor att det bara var tio procents chans att hon skulle kunna rida i dag. Han menade att hon hade så pass mycket smärta att vi inte skulle räkna med henne. "Joho, jag ska rida i morgon", protesterade Lisen då. 
Läkaren berättade att det som hänt är att svullnaden i benet har klämt åt en nerv. Enda sättet att få Lisen redo för att rida var att få ner svullnaden åtminstone lite - det var det de tio procenten handlade om.
- Vår fysioterapeut Per Rehn jobbade med Lisen hela kvällen och lyfte henne ur sängen klockan sex i morse för massage. Han har också varit helt fantastisk, menar Sylve. 
Om lagfinalen i morgon säger förbundskaptenen:
- Om Rolf är en "ska bara" så är Lisen en "don't take no for an answer". Jag tror att hon tänker att hon kan ta hand om sin fysik på tisdag, hon kommer att kämpa i finalen i morgon. Vi är halvvägs nu, det är fyra rundor kvar. Men det ser väldigt bra ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0