Ulla har mycket, vill ha mer.

12 Guld är inte dåligt det!


 I helgen är det dags för dressyrens SM och mycket fokus ligger på Ulla Håkanson.

Pressmeddelandet från Flyinge inleds med textraden:

Hoppningens sjufaldiga SM-vinnare Helena Persson får ursäkta - men hon kan slänga sig i väggen. Ulla Håkanson har tolv individuella SM-guld. Nu i helgen har hon chans på det trettonde.

 

Redan innan pressmeddelandet kom så funderade jag på om Ulla skulle starta SM i helgen, under våren blev hennes häst Richelle II opererad och har stått i konvalecens. Men nu är de på banan igen, i dubbel bemärkelse.

 

De startade i Katrineholm under lag-SM och belönades med 67,25 procent i küren.

- Det kändes jätte fint, berömde Ulla sitt tyska sto.

 

Vet ni att det är 42 år sedan Ulla Håkanson tog sitt första SM-guld i Vetlanda? I år har hon alltså chansen på det trettonde, om hon inte blir slagen av sin egen häst. 

Duktiga Sofie Lexner passar som ni sett under året som handen i handsken med Ullas häst Charming Boy. Sofie är startfältets yngsta ryttare, men enligt Sportkollen en vass kandidat för guldet!

 

- Troligen så slår de mig men det gör mig inget, säger Ulla som såklart siktar på medalj.

 

Det är klart att Ulla siktar på medalj, även fast hon redan har 12 guld. 

Och jag håller nog inte med att Helena Persson ska "slänga sig i väggen", men hon får maka lite på sig. Ulla har ju nämligen även två SM-silver i hoppning från 1966 och 1967. 

 

Här är startlistan till första SM-kvalet på lördag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0