Svenska Dagmar sköter drömhästen Totilas

Det här var faktiskt lite intressant, att få veta vad ''Toto'' äter och vad hästskötaren får göra ! Så det här tycker jag verkligen ni ska läsa !



Hur är det att vara hästskötare till världens bästa, och förmodligen dyraste, häst?
- Det är fantastiskt roligt! I början var det självklart nervöst, sedan kom jag till insikt om att han faktiskt är en häst som alla andra, om än lite extra speciell. Det har varit viktigt för mig att lära känna honom ordentligt för att veta hur han reagerar i olika situationer. Men som hingst är han otroligt snäll, vi promenerar tillsammans varje eftermiddag och då har han bara grimma på sig. Det är många hästar runtomkring, men det enda han gör är att gnägga och säga "hej".

Vilket ansvar har du?
- Jag är ensam hästskötare på "Toto", vilket innebär att jag tar hand om honom i princip alla de 22-23 timmar om dygnet när inte Matthias sitter på ryggen. Eftersom det är jag som hanterar honom mest är det naturligtvis ett stort ansvar. Jag tänker hela tiden att jag ska "dubbelkolla" och ibland "trippelkolla" allting. Då kan man vara trygg. Det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite. Detsamma gäller på tävling, jag packar hellre en sak för mycket än att vi kommer fram och känner att vi saknar något.

Hur kommer det sig att du fick jobbet?
- Jag arbetade först på Lövsta stuteri i fem år. Därefter fick jag jobbet som beridare här, genom kontakter, och jag tog med mig några av mina egna hästar hit. Numera rider och tävlar jag mycket i mitt jobb, vilket gör att det blir mer än ett hästskötarjobb. Men min lägenhet ligger precis ovanför stallet och Totilas box, så vi är inte ifrån varandra speciellt mycket.

Fodrar ni honom med gourmetmat?
- "Toto" äter pellets och müsli, precis samma foder som han tidigare åt i Holland, det har vi inte ändrat på. Sen äter han mash (en typ av betfor som man blötlägger), mineraler och elektrolyter (för kraftig svettning). Utöver det blir det många goda äpplen - och så hö givetvis. Under dagen får han även lite halm att tugga på eftersom han står på spånbädd.

Fodringsschemat ser ut så här (många tillfällen med små givor):
06.30 Hö
07.00 Kraftfoder
13.00 Kraftfoder
16.00 Hö
17.30 Kraftfoder
22.00 Hö + Kraftfoder

Text & Bild från Hippson.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0