Hästskötaren: ”Jag är alltid stolt över Minna”

Tycker sånt här är intressant, man får läsa blandannat att hästarna promeneras istället för att gå i skrittmaskin och varför + mycketmycket mer!
Hur började din hästskötarkarriär?
- Jag började med att jobba två år hos Mikaela Lind, en finsk dressyrryttare som bor i Danmark. Själv är jag nämligen också från Finland. Från Danmark flyttade jag till Minna och här arbetar jag sedan tre år tillbaka. Jag och flera andra tjejer bor på plats, i ett av Minnas gästhus i närheten av gården.
    
Vad innebär det att vara tävlingshästskötare?
- Jag är med Minna och hästarna vart de än åker. Det är mitt arbete att sköta allt som har med hästarna att göra under tävling, men även de tillhörande förberedelserna. Det gäller att ta sig tid och att lära sig hur lång tid allt faktiskt tar. Det är otroligt viktigt att inte stressa, eftersom hästarna kan känna av det. Tar man sig ordentligt med tid får man kärlek tillbaka. Jag lägger ungefär två till tre timmar på att göra i ordning exempelvis Santana inför en start. Då räknar jag in tiden för att putsa all utrustning också.
  
Hur är det att arbeta tillsammans med Minna? 
-
Det är väldigt trevligt. Hon vet vad hon vill, allt ska vara noggrant och kontrollerat. Men hon blir också glad och visar uppskattning när vi har jobbar hårt i stallet. Som ryttare är hon fantastisk, jag är alltid stolt över henne på tävling, oavsett vilket resultat det blir. Hon har verkligen talang för det hon gör. 
- Det roligaste med jobbet är att vara med på alla tävlingar, det är därför jag är här. Tyvärr kan jag inte köra lastbilen på resorna eftersom jag inte har något lastbilskörkort ännu.
  
Hur många hästar sköter du och vilken är din favorit?
- På gården finns 23 hästar och jag tar själv hand om fem av dem. Det är svårt att svara på vilken häst jag gillar bäst. Men de som tävlar mycket har jag naturligtvis lärt känna bäst och har fått en bättre relation med. Jag skulle tro att det är Santana och Larina som ligger mig varmast om hjärtat.
  
Santana är opererad och har bara ett öga. Hur funkar det i vardagen?
- Nu var det ungefär tre år sedan han opererades så han har vant sig vid det. Han är väldigt duktig, det är ingen större skillnad mot de andra hästarna. Det man förstås måste tänka på är att han inte ser dig när du leder honom på den vänstra sidan. Man får helt enkelt prata med honom lite mer, så att han vet var man är någonstans. Han har gott självförtroende och tycker ändå att han är bäst.
  
Hur ser hästarnas dagar ut?

- Alla hästar går i hage varje dag. Även hingstarna har fått stora gräshagar, med högt trästaket. Under förmiddagarna rids hästarna av Minna och av beridarna som jobbar här. Minna hinner med ungefär sju hästar på en dag. Själv rider jag inte utan gör bara iordning dem. 
- Dessutom promeneras alla hästar 20 minuter före och efter ridning. På eftermiddagarna gör vi mest stallarbete och ser till att allt är som det ska när hästarna kommer in från hagen. Vi avslutar med att fodra klockan 17, innan vi slutar vid 18.
  
Hästarna ska ha mycket skrittmotion, men får de inte gå i skrittmaskin?
- Nej, Minna tycker att det är säkrare om vi promenerar med dem. Vi som jobbar här blir med andra ord duktiga på att leda hästar. En del av hästarna skrittas inte bara i samband med ridning utan även i 30 minuter under eftermiddagen. 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Va tycker du om sporrar och bett?

http://emeliepalmen.blogg.se/2012/november/sporrar-bett.html#comment

Säg va du tycker :)

2012-11-22 @ 15:48:40
URL: http://emeliepalmen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0